31 maja (niedziela) 2015 g.12:00,PERFORMANCE JERZEGO KALINY POŚWIĘCONY KS. TWARDOWSKIEMU - WIESZCZ ZA KOMINEM



„Wieszcz za kominem” Jubileusz 100-lecia Urodzin Ks. Jana Twardowskiego
31 maja (niedziela) A.D.2015 godz.12:00, wstęp wolny
ul.Dewajtis 3 parafia pw.Bł.E.Detkensa, plac przed kościołem Pokamedulskim
#Ksiądz Jan Twardowski    #Jerzy Kalina   FOTO

Krzesanie poezji księdza Jana zaiskrzy na Parafii pw. Bł. Edwarda Detkensa spośród Stu Ośmiu Męczenników w Lesie Bielańskim w dniach 31 maja – 3 czerwca 2015.
W Wigilię urodzin ks. Jana Twardowskiego 31 maja o godz. 12.00 rozpalimy drewnem w ceramicznym piecu kaflowym, na wzór tego, przy którym pisał poezje ks. Twardowski. Piec stanie na otwartej przestrzeni przed kościołem Pokamedulskim w Lasku Bielańskim.
Autorem akcji jest Jerzy Kalina – rzeźbiarz, twórca instalacji, performer.
Zapraszamy przechodniów, uczniów, studentów, artystów i aktorów do czytania wierszy ks. Twardowskiego w przestrzeni ciepła pieca.
Dobre Miejsce w imieniu Proboszcza Księdza Wojciecha Drozdowicza zaprasza!

 


Ksiądz Jan Twardowski (ur. 1 czerwca 1915 w Warszawie, zm. 18 stycznia 2006 w Warszawie) – polski ksiądz rzymskokatolicki, prałat honorowy Jego Świątobliwości, poeta, przedstawiciel współczesnej liryki religijnej. To z jego wiersza dedykowanego Annie Kamieńskiej pochodzi zdanie: Śpieszmy się kochać ludzi – tak szybko odchodzą[1].
Dzieciństwo[
Urodził się w Warszawie na ulicy Koszykowej 1 czerwca 1915. Miał trzy siostry 2 starsze Halinę (ur. 1911), Lucynę (ur. 1912) i 1 młodszą Marię (ur. 1920)[2]. Pięć tygodni później, 4 lipca, został ochrzczony w warszawskim kościele parafialnym św. Aleksandra. Tego samego dnia, na mocy decyzji rosyjskich władz kolejowych, cała rodzina Twardowskich, podobnie jak inne rodziny warszawskich kolejarzy, została przymusowo ewakuowana w głąb Rosji. Powrót rodziny do Polski nastąpił dopiero po 3 latach (13 lipca 1918). Dwa lata później (1920) Twardowscy przenoszą się do nowego mieszkania. 1 września 1922 rozpoczyna naukę w szkole powszechnej nr 22 przy ul. Elektoralnej.
Edukacja i wojna[edytuj | edytuj kod]
Przyszły poeta wychowywał się w Warszawie. W 1922 Jan rozpoczął naukę w szkole podstawowej, a od 1927 roku uczęszczał do Gimnazjum im. Tadeusza Czackiego w Warszawie do klasy matematyczno-przyrodniczej. W latach 1933-1935 współredagował międzyszkolne pismo młodzieży gimnazjalnej „Kuźnia Młodych”, gdzie piastował funkcję redaktora działu literackiego. Na łamach tej gazetki miał miejsce jego debiut poetycki i prozatorski. Zaczął również prowadzić „Poradnik literacki”, drukował recenzje i wywiady oraz nawiązał szereg znajomości z utalentowanymi kolegami, m.in. z Kazimierzem Brandysem, Pawłem Hertzem, Janem Kottem, Tadeuszem Różewiczem. Maturę zdał w 1936. W 1937 ukazał się pierwszy tomik jego wierszy pt. Powrót Andersena, nawiązujący do poetyki Skamandra. W tym samym roku rozpoczął studia polonistyczne naUniwersytecie Warszawskim. W 1939 uzyskał absolutorium, a w 1947 obronił pracę magisterską. W czasie II wojny światowej, podczas której zaginął cały jego wcześniejszy dorobek poetycki, był żołnierzem Armii Krajowej, uczestniczył w powstaniu warszawskim. Wskutek przeżyć wojennych, w tym zniszczenia jego domu rodzinnego, w 1943 postanowił zostać księdzem.
Okres powojenny[edytuj | edytuj kod]
W trakcie wojny w marcu 1945 zaczął naukę w tajnym Seminarium Duchownym w Warszawie. Naukę w seminarium kontynuował z przerwami do 1948, kiedy to 4 lipca przyjął święcenia kapłańskie. W tym też roku uzyskał tytuł magistra filologii polskiej za pracę Godzina myśli. Zaraz po studiach w seminarium duchownym przybył do parafii wŻbikowie k. Pruszkowa, gdzie był wikarym przez trzy lata. Zajmował się nauczaniem religii w szkole specjalnej. Od 1959 aż do emerytury był rektorem kościoła sióstr Wizytekw Warszawie, gdzie głosił kazania dla dzieci, którym później zadedykował m.in. zbiory: Zeszyt w kratkę oraz Patyki i patyczki. Był również wieloletnim wykładowcą i wychowawcą pokoleń kleryków w warszawskim seminarium.
Wcześniej, bo już pod koniec 1945, powrócił do publikowania wierszy. Jego twórczość trafiła wówczas m.in. na łamy „Tygodnika Powszechnego”. Wielką popularność przyniósł mu wydany w 1970 tom Znaki ufności.
Śmierć[edytuj | edytuj kod]
Zmarł wieczorem 18 stycznia 2006 w szpitalu przy ulicy Banacha w Warszawie. Pochowany w krypcie w Panteonie Wielkich Polaków, miejscu pochówku dla zasłużonych wŚwiątyni Opatrzności Bożej, zgodnie z życzeniem prymasa Polski kardynała Józefa Glempa, a wbrew ostatniej woli księdza Twardowskiego, który chciał być pochowany na warszawskich Powązkach.
Upamiętnienie[
W maju 2011 Rada Warszawy nadała skwerowi położonemu u zbiegu ulic Karowej i Krakowskiego Przedmieścia nazwę ks. Jana Twardowskiego[3].
10 października 2013 na skwerze odsłonięto pomnik ks. Jana Twardowskiego. Autorem rzeźby plenerowej wykonanej w brązie jest Wojciech Gryniewicz[4][5].
W kościele Wizytek znajduje się niezwykłe epitafium ks. Jana Twardowskiego w formie klęcznika z wyrytym jego ostatnim wierszem napisanym przed śmiercią w szpitalu przy ul. Banacha oraz małą biedronką[6].
Szkoła Podstawowanr 2 w Białymstoku jako pierwsza uzyskała w 1993 roku zgodę ks. Twardowskiego na nadanie jej jego imienia. Ks. Jan w swej ujmującej skromności długo odmawiał, tłumacząc, że nie wypada nosić imienia patrona, który jeszcze żyje[7].
We Wrocławiu imię ks. Jana Twardowskiego nosi Gimnazjum nr 17 przy ul. Ślężnej[8].
W Czechowicach- Dziedzicach imię ks. Jana Twardowskiego nosi Gimnazjum nr 1
W dniu 1 czerwca 2010 roku Narodowy Bank Polski wprowadził do obiegu monety upamiętniające 95. rocznicę urodzin księdza Twardowskiego, o nominałach:
2 zł – wykonaną stemplem zwykłym ze stopu Nordic Gold
10 zł – wykonaną stemplem lustrzanym w srebrze[9].
Nagrody i odznaczenia[
• Krzyż Komandorski Orderu Odrodzenia Polski Za wybitne zasługi w upowszechnianiu humanistycznych wartości, za osiągnięcia w twórczości literackiej (2006, pośm.)[10]
• Nagroda PEN Clubu im. Roberta Gravesa za całokształt twórczości (1980)
• Order Uśmiechu (1996)
• Nagroda Literacka im. Władysława Reymonta[11] (1996)
• Medal Polonia Mater Nostra Est (1999)
• Doktorat honoris causa Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego (1999)[12].
• Order Ecce Homo (1999)
• Nagroda Ikara (2000)
• Dziecięca Nagroda SERCA (2000)
• Nagroda TOTUS (2001)
• Honorowe obywatelstwo Tarnowskich Gór (2003)[13]
• Nagroda Miasta Stołecznego Warszawy (2005)[14].
Twórczość[edytuj | edytuj kod]
Liryka księdza Twardowskiego traktuje zarówno o Bogu, jak i o ludziach i ich problemach. Dobrze widoczne są liczne odwołania i metafory dotyczące przyrody (także jako pochwała stworzenia). Wiersze tego autora często, poprzez apostrofy i inne środki stylistyczne, mają charakter modlitewny (np. słowa Boże po stokroć święty, Mocny i uśmiechnięty w Suplikacjach).
Ważniejsze utwory[edytuj | edytuj kod]
• Wiersze (1959, tom wydany wspólnie z książką poetycką ks. Pawła Heintscha)
• O spacerze po cmentarzu wojskowym (1968)
• Znaki ufności (1970)
• Zeszyt w kratkę (1973)
• Poezje wybrane (1979)
• Niebieskie okulary (1980)
• Rachunek dla dorosłego (1982)
• Który stwarzasz jagody (1984, 1988)
• Na osiołku (1986)
• Nie przyszedłem pana nawracać (1986)
• Patyki i patyczki (1988)
• Sumienie ruszyło (1989, 1990)
• Tak ludzka (1990)
• Stukam do nieba (1990)
• Nie bój się kochać (1991)
• Niecodziennik (1991)
• Nie martw się (1992)
• Tyle jeszcze nadziei (1993)
• Krzyżyk na drogę (1993)
• Elementarz księdza Twardowskiego dla najmłodszego, średniaka i starszego (2000)
• Pogodne spojrzenie (2003)
• Mimo Wszystko (2003)
• Na chwilę
• Święty gapa
• O maluchach
• Do moich uczniów
• Obiecanki Cacanki
• Podziękowanie...

 


Jerzy Kalina (ur. 15 kwietnia 1944 w Garwolinie) – polski rzeźbiarz, twórca scenografii teatralnych i filmowych, witraży, filmów animowanych i dokumentalnych, twórcainstalacji, performer. Brat Andrzeja.
Ukończył warszawską Akademię Sztuk Pięknych otrzymując w 1971 dyplom na wydziale malarstwa u Stefana Gierowskiego.
Twórczość[
Oprócz licznych ulotnych instalacji i performance’ów, które prezentował w latach 70., wykonał m.in. pomnik ks. Jerzego Popiełuszki na warszawskim Żoliborzu, Pomnik Katyński w Podkowie Leśnej i pomnik marszałka Józefa Piłsudskiego w warszawskiej AWF. Zaprojektował kaplice w Pałacu Prezydenckim i pałacu Belwederskim w Warszawie.
Jest również autorem projektu granitowej kapliczki u zbiegu ulic Orszady i Hlonda w Warszawie, na granicy dzielnic Wilanów i Ursynów, upamiętniającej ofiary zbrodni katyńskiej i katastrofy polskiego Tu-154 w Smoleńsku[1].
Jest też scenografem, m.in. twórcą oprawy papieskich mszy podczas pielgrzymek Jana Pawła II do Polski. Tworzył scenografie teatralne, współpracował m.in. z Janem Peszkiem i Kazimierzem Kutzem w warszawskich teatrach Małym, Studio, Narodowym oraz krakowskim Starym. Wystawił również kilka własnych spektakli teatralnych.
W latach 70. XX wieku swoje prace wystawiał w Galerii Repassage.
Akcje, instalacje
1971
• Dyplom anonima – determinaż, Warszawa, dziedziniec ASP, maj
• Skrępowanie – determinaż polityczny, Warszawa, pl. Zwycięstwa, lipiec
• Co trzeba, a czego nie należy wyrzucać na śmietnik – akcja, Warszawa Rynek Starego Miasta
• Biblia czytana od końca – instalacja, Warszawa, Galeria 10 na Woli
1972
• Dzień żurawia – akcja rytualna (przeprowadzona wspólnie z Małgorzatą Maliszewską), wieś Hołowienki, gdzie znajdowała się eksperymentalna galeria Andrzeja Ekwińskiego, 24 czerwca
• Obiekty chwilowe – XI debiut absolwentów – instalacja (przygotowana wspólnie z Małgorzatą Maliszewską) Warszawa, TPSP, październik
• Przystanek Taxi – akcja rytualna z udziałem Milo Kurtisa grającego na flecie, Wrocław, pl. Solny, październik
• Polski len – Moda Polska – akcja rytualna w wykopie przygotowanym pod budowę przejścia podziemnego między ASP a Uniwersytetem przy Krakowskim Przedmieściu w Warszawie, 15 listopada
• Ślub – akcja obrzędowa, Warszawa, dziedziniec Pałacu Ślubów na Starym Mieście, listopad
• U Hopfera – akcja rytualna, winiarnia „U Hopfera” w Warszawie, 19 grudnia
• Wieczerza Wigilijna – akcja rytualna, Warszawa, Galeria Repassage, 24 grudnia
• Zatrzymanie czasu – akcja obrzędowa z użyciem pigmentu, budzika, walizki i wody, Warszawa, Dworzec Główny, grudzień 1972-styczeń 1973
1973
• Więź – interwencja, Warszawa, skwer przy ul. Bednarskiej
• Rezerwat – instalacja, Galeria Teatru Studio, Warszawa, grudzień
• Bez odbioru – akcja
1974
• Biały most – akcja, Wrocław, wrzesień
• Tryptyk rzeźb polichromowanych – (żywe postacie), Warszawa, Galeria Współczesna, październik
• Mydlana żona – instalacja, Galeria Współczesna, Warszawa
• Obchód – Oddział Specjalny, Piktogramy żyjące – instalacja, Wrocław, BWA, listopad
• „Pokaz plastyczny: Edward Dwurnik – Jerzy Kalina”, Stół wigilijny II, Piktogramy żyjące II
1975
• Obchód II – Galeria Repassage, Warszawa, 14–25 kwietnia
• Incydent – determinaż miejski, 6 dni tygodnia + miesiąc, Szwecja, Johannesgaten 7, Konsthall, Malmö, sierpień
• Szpital – Piktogramy żyjące, instalacja, ekspozycja Johannesgaten 7, Konsthall, Malmö, Szwecja,;Wersja szwedzka Obchodu wrocławskiego.
• Dwie godziny z karabinem – akcja, Warszawa, Domy Towarowe Centrum i okoliczne ulice, październik
• Manifest pozytywistyczny – akcja (przygotowana wspólnie z Małgorzatą Maliszewską), Warszawa, ul. Złota, październik
• Wiwidrama – działanie przeprowadzone z Małgorzatą Maliszewską, Warszawa, Galeria Studio
• Szeptany kwadrat Malewicza – akcja, Warszawa, pasaż Ściany Wschodniej, współdziałanie z Małgorzatą Maliszewską, listopad.
• Pokolenie 30 – piktogram żyjący, instalacja (przygotowany wspólnie z Małgorzatą Maliszewską), Warszawa, Galeria ZPAP, ul. Mazowiecka, grudzień
1977



Instalacja Przejście ustawiona 12/13 grudnia 2005 przy skrzyżowaniu ulic Świdnickiej
i Piłsudskiego we Wrocławiu (wcześniej w 1977 w Warszawieprzy Świętokrzyskiej
i Mazowieckiej)
• Blue jeans – akcja rytualna, Warszawa, muzyka Jacek Malicki Krokodyl, Galeria Teatru Studio, 4 grudnia
• Przejście – pomnik anonimowego przechodnia – na skrzyżowaniu ulic Świętokrzyskiej i Mazowieckiej w Warszawie, noc z 12 na 13 grudnia
1978
• Brama Triumfalna – instalacja, Białystok, pl. Zwycięstwa, wrzesień
• Katapulta – akcja obrzędowa, dziedziniec Uniwersytetu Warszawskiego, 16 października
• Artbus – determinaż miejski – akcja turystyczna jazda po mieście, Gdańsk
1979
• Instalacja z Palmą – Galeria Chełm 72 w Chełmie
1981
• Czarna procesja – Akcja interwencyjna – czwarty zawał Kultury i Sztuki – Warszawa, 2 maja
• Długi autobus Wikingów – determinaż miejski – akcja, Malmö, Szwecja, sierpień
1983
• Grób Wielkanocny – Warszawa, kościół Nawiedzenia NMP, ul. Przyrynek
• Z lasu do lasu – akcja, 11 listopada w Dzień Niepodległości, Laski pod Warszawą
• Ostatnia Wieczerza – instalacja, wystawa „Znak Krzyża”, Warszawa, kościół Miłosierdzia Bożego ul. Żytnia, 14-30 czerwca
1984
• Zmartwychwstanie – instalacja, Warszawa, dolny kościół Św. Krzyża
• Grób Wielkanocny – Warszawa, kościół Garnizonowy przy ul. Długiej
• Esperalia – wystawa – instalacja, Warszawa, Galeria Studio
• Szmatnia – performance towarzyszący wystawie „Esperalia”
• Oprawa plastyczna pogrzebu księdza Jerzego Popiełuszki – kościół św. Stanisława Kostki w Warszawie
• Pojazd Betlejemski – instalacja, kościół św. Stanisława Kostki, Warszawa
• Piaskownica – instalacja, wystawa „Apokalipsa, światło w ciemności”, dolny kościół św. Krzyża, listopad
• Bezsilność – instalacja, kościół św. Stanisława Kostki w Warszawie
• Całun Toruński – instalacja, kościół w Suchowoli
1985
• Relikwiarz (instalacja); Epitafia polskie (instalacja) – wystawa Przeciw Złu, Przeciw Przemocy dedykowana pamięci ks. Jerzego Popiełuszki, kościół parafialny w Mistrzejowicach, luty-marzec
• Krzyżowanie – instalacja, kościół św. Stanisława Kostki, Warszawa, kwiecień
• Grób Wielkanocny – Warszawa, kościół św. Stanisława Kostki
• Twierdza polska’81 – instalacja, park pałacyku myśliwskiego, Antonin k. Kalisza, kurator: Jacek Olędzki
• Sarkofag S.P.Q.R. (instalacja), Łąka (piktogram żyjący) – wystawa Niebo nowe i ziemia nowa?, Warszawa, kościół Miłosierdzia Bożego, październik
1986
• Walcowanie – instalacja, Podkowa Leśna, kościół św. Krzysztofa
• Madonna Czarnobylska – ikona
1987
• Grób Wielkanocny, Redyk-Stół świąteczny, Droga świateł – instalacje zaprezentowane na wystawie Droga świateł, kościół Miłosierdzia Bożego w Warszawie
• Wielkanoc 1987. Grób Chrystusa – kościół Miłosierdzia Bożego na Żytniej, instalacja
1988
• Odloty – Sen Emigranta – instalacja, 27. Festiwal Polskich Sztuk Współczesnych, Wrocław
• Szmatnia II – performance, II Spotkania Teatru Wizji i Plastyki, Katowice’88.
• Bon voyage – instalacja, kolekcja rzeźby współczesnej w parku olimpijskim w Seulu
• Mój dom – instalacja meteorologiczna, wrzesień wystawa „Rzeźba w ogrodzie” SARP, Warszawa
• Wyrok na choinkę – performance, Las Komorowski (rocznica stanu wojennego)
1989
• Wystawa Odloty – Galeria Studio, Warszawa 20 lutego–12 marca; Suka w dygocie – instalacja; Dzień dobry – instalacja; Trzepanie malarstwa – performance obrzędowy
• Mutanty w krainie aktywnych liliputów – instalacja, Berlin, Ośrodek Kultury Polskiej
• Jezioro Genezaret – instalacja meteorologiczna, Berlin, Ośrodek Kultury Polskiej
• Ściana pamięci – instalacja, Warszawa, kościół na ul. Żytniej, Wielkanoc
• Pociąg do nieba – instalacja, 3-31 maja, wystawa „Sztuka najnowsza. Na obraz i podobieństwo”, dawne zakłady Norblina, Warszawa
• Wieża Babel – instalacja, wrzesień, wystawa „Labirynt”, kościół na Ursynowie, Warszawa
• Jezioro Genezaret II – instalacja meteorologiczna, 4m x 5 m, listopad wystawa „Lochy Manhattanu”, Łódź
1990
• Brama Raju; Apel; Aleja Zasłużonych – instalacje pokazane na wystawie „Raj utracony – sztuka 1949–1989”, Centrum Sztuki Współczesnej, Zamek Ujazdowski, Warszawa
• Welcome to Poland – performance, park miejski, Niemcy, Mülheim, 30 maja druga wersja plenerowa „Trzepania malarstwa”
• Solidarność w Pradze – Czas niepokornych, Wańka Wstańka – instalacje, Praga, 31 sierpnia
• Czas niepokornych – instalacja, wystawa „Czas niepokornych. Historia opozycji w Polsce w latach 1970–1989”, Muzeum Ruchów Niepodległościowych, Warszawa, dawne Muzeum Lenina; J. Kalina – narracja plastyczna, październik
• Syberyjski kondukt – instalacja
• Welcome to Poland – performance, Points East, Tird Eye Centre Glasgow, 11 grudnia–10 stycznia 1991
1991
• Oddział Specjalny Piktogram; Żyjący – instalacja (rekonstrukcja z 1974), wystawa „Magowie i mistycy”, Centrum Sztuki Współczesnej, Zamek Ujazdowski
• Warszawa Welcome to Poland – performance, III Spotkania Teatru Wizji i Plastyki, Katowice
• Ćmy i mury, noćné mory – instalacja, Praga, Bratysława, Ośrodki Kultury Polskiej, marzec-maj
• Kontr-Formationen. Genese der Solidarność Polen 1970–1989, 1-30 Mai instalacja garażowa, Mülheim, druga wersja wystawy „Czas niepokornych”
• Apel – performance, instalacja na chór 110-osobowy, 200 łopat i trąbę sygnałówkę, 29. Festiwal Polskich Sztuk Współczesnych, wrocławski Rynek, 22–26 maja
• Katedra – instalacja, Li – 9, Londyn, Serpentine Gallery
• Trawiatta – obiekty adoptowane, piktogramy żyjące, Londyn, Serpentine Gallery
• Welcome to Poland – performance, Londyn, Serpentine Gallery, czerwiec-lipiec
• Piramida Chopsa – obiekt meteorologiczny, Wrocław, Rynek
• Biały relief – instalacja, Wrocław, Rynek
• Katedra – II – instalacja, II Światowe Spotkania Młodzieży z Janem Pawłem II, Częstochowa
• Niedyskrecje – instalacja meteorologiczna, IV Biennale Sztuki Nowej, Zielona Góra
• Sarkofagi – instalacja, wystawa „Spotkanie Świętych Obrazów”, Warszawa, Kraków 23 września-31 października
• Epitafium – Siedem przestrzeni – instalacja przed Zachętą, Warszawa
• Kanibale sztuki; Ukamienowanie; Mokre opowiadanie – akcje, współpraca aktorów Teatru Studio z aktorami Teatru Narodowego z Tajpej, Centrum Kultury im. Czang Kaj-szeka, Tajpej, Tajwan
1992
• Portret trumienny – z cyklu przedmiotów adoptowanych; Stółburgery – instalacja Noc Świętojańska albo Sen nocy letniej – zdarzenie artystyczne, ambasada RP, Praga, 24 czerwca
• Z pamiętnika kombatanta – instalacja; Portret trumienny, przedmiot adoptowany, Warszawa, Galeria ZPAP, listopad
• Idziemy do Europejskiego – akcja rytualna, Warszawa, hol MKiS, listopad
• Przejście przez Morze Czerwone – upadek Gigantów – instalacja, Warszawa, Kordegarda, 13 listopada-13 grudnia
• Nalot dywanowy – akcja, Galeria Appendix, Warszawa, aula oraz kilka pomieszczeń Akademii, 13 grudnia
1993
• Na sznurku – performance w parku w Orońsku w ramach seminarium „Sztuka i miasto”, listopad
• Litania – akcja rytualna
• Zakaz postoju-Kondukt Żałobny – instalacja, Częstochowa, 3 kwietnia-2 maja, muzyka Eugeniusz Rudnik Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”
• Obchód – wystawa Repassage, Zachęta, Warszawa, 28.06, rekonstrukcja
• Źródło – instalacja
• Paleniska, Wielka Chorągiew Litwy i Białorusi – obiekt
• Wielkie Xsięstwo – zdarzenie artystyczne, Stara Kotłownia, Warszawa, 15 października
• K+M+B – z cyklu przedmioty adoptowane
• Wieża Babel – Berlin, Künstlerhaus Bethanien
• Martwa natura – przedmioty oczyszczone – instalacja
• Babie lato – performance, Łódź, Galeria Manhattan, 10-11 grudnia
• Znowu gwiazda spadła, Ciepły kąt – instalacje, spotkanie „Wieczerza, czyli widzialne i niewidzialne”, Warszawa, Galeria ZPAP, 6-31 grudnia
1994
• Jezioro Genezaret – obiekt, II Triennale Plastyki „Sacrum. Wiara – Sztuka”, Częstochowa 1994
• Miejsce pamięci ciszą strzeżone – instalacja
• Płyty pamięci – obiekty (z 1984), wystawa „63 dni i nocy”, Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, Warszawa, 12 sierpnia-15 września
• Myśli narzutowe – obiekty
• Miejsce pamięci ciszą strzeżone – instalacja, Katedra św. Eberharda, Stuttgart
• Podniesienie światła – akcja obrzędowa w parku przed pałacem,
• Stół – ogień– ziarno, obiekt obrzędowy we wnętrzu
• Ogień krzepnie blask ciemnieje – zdarzenie artystyczne, Warszawa, Królikarnia, 17 grudnia
• Sex pustynny – instalacja
• Piorun kulisty – opowiadanie rysunkowe, 1986, wystawa „Ars erotica”, Muzeum Narodowe, Warszawa
• Płonące okno – instalacja, Warszawa, pl. Piłsudskiego, Warszawa,1-3 sierpnia
1995
• Porwanie Europy – akcja rytualna z udziałem Małgorzaty Magier i muzyki A. Mitana, spotkanie „Europa między Bizancjum a Disneylandem”, dziedziniec Zamku Królewskiego, Warszawa, 17 maja
• Myśli narzutowe – rzeźba, stała ekspozycja w ogrodzie w Komorowie
• W drzwiach i za drzwiami po tej i po tamtej stronie – organizacja przestrzeni następującymi instalacjami: Wjazd triumfalny, Pragnienie milionów, Stoły biesiadne, Wielka woda i ziemia Schrony – wulkan i kurhany, Neo Noe,Anioł nad pałacem, Przesłuchanie Warszawa, teren Wytwórni Filmów Dokumentalnych, wrzesień
• Ślizgawka, Przesłuchanie, Myśli narzutowe – instalacje, wystawa „50 lat później w Milanówku”, Galeria Ars Longa, Milanówek, październik
• Wigilia – [rekonstrukcja], wystawa „Wokół polskiej rzeźby lat 70.”, Orońsko, październik-listopad
1996
• Lud w lód – Hybernator 2000 – akcja rytualna, Park Agrykola, Warszawa, 27 stycznia
• Ruchome progi – instalacja, wystawa Oikos’96, Bydgoszcz, Muzeum Okręgowe, kwiecień
• Na progu – przestrzeń dedykowana Krzysztofowi Kieślowskiemu, Galeria Pokaz, Warszawa, 2-6 kwietnia
• Wielki Żar 1, 2 – akcje obrzędowe, plaża, iluminacja koncertu Janusza Olejniczaka, pole golfowe
• Na progu – druga przestrzeń dedykowana Krzysztofowi Kieślowskiemu, MDK, I Festiwal Gwiazd, Międzyzdroje
1997
• Co w trawie piszczy, fatamorgana miejska – akcja z okazji Dnia Dziecka, Warszawa, Krakowskie Przedmieście, 1 czerwca
• Może popiół, morze diament – akcja rytualna, Wakacyjny Festiwal Gwiazd, Międzyzdroje
• Z dnia na dzień – instalacja, Mała Galeria, Nowy Sącz
• Ducha nie gaście – akcja obrzędowa, cmentarz w Nowym Sączu, V Mały Festiwal Form Artystycznych, Mała Galeria, Nowy Sącz, wrzesień – październik
• Wieczna ospa – performance, Warszawa, hol w Zachęcie, 13 listopada, z okazji dwudziestopięciolecia Galerii Studio
• K+M+B – 1984 – Wspomnienie – Pojazdu Betlejemskiego z 1984 r. – instalacja, wystawa „To lubię”, Pałac Sztuki, Kraków
• Wieczna ospa – tryptyk małopolski – akcja rytualna, wystawa „Bliźniemu swemu...”, Filharmonia Rzeszowska
• Wieczna ospa – tryptyk śląski – akcja rytualna, IV Karnawałowy Ogród Sztuki, Czechowice-Dziedzice
• Błękitna rapsodia. Fatamorgana miejska 3 – akcja, Królikarnia, Park i Muzeum im. Xawerego Dunikowskiego, Warszawa, 16 września
• Wieża świątecznych ciśnień – akcja obrzędowa
• Choinka artystów – instalacja, skwer przed Zachętą, grudzień
1998
• 'Widzenie 1 – (muz. Milo Kurtis) 1 lipca
• Widzenie 2 – (muz. Jan Kanty Pawluśkiewicz) 5 lipca akcje obrzędowe na plaży, III Wakacyjny Festiwal Gwiazd, Międzyzdroje
• Żary i popioły – akcja obrzędowa, plener (muz. Jan Kanty Pawluśkiewicz, śpiew Elżbieta Towarnicka), Międzynarodowy Festiwal Ulicy, Wilno ’98, sierpień
• Między niebem a ziemią – akcja obrzędowa w plenerze nad Motławą; Sztuka – zwierciadłem kultur, narracja plastyczna, przestrzeń sakralna kościoła św. Jana, Gdańsk, 25-26 września w ramach Kongresu Architektury Polskiej
• Wataha Morska – instalacja, plaża w Międzyzdrojach, IV Festiwal Gwiazd w Międzyzdrojach
• Dzisiaj w Warszawie wesoła nowina – Opłatek dla Warszawy fatamorgana miejska 2, reżyseria i inscenizacja Jerzy Kalina, akcja pod patronatem Opery Narodowej, pl. Teatralny, 22 grudnia
1999
• Pod powieką – wystawa/instalacja, Galeria Kordegarda, Warszawa, maj-czerwiec
• Via Crucis – instalacja, fosa zamkowa w Toruniu, 2-27 maja Wystawa „Poczucie sacrum”
• Wataha – obiekt pogański, stulecie Komorowa pod Warszawą
• Trzy stany – działania obrzędowe, stodoła dworska w posiadłości Ronalda Dwighta, Jadamowo pod Nidzicą
• Przesłuchanie – instalacja, wystawa „Czas nadziei”, prace artystów tworzących w ramach kultury niezależnej, Galeria Ars Longa, Milanówek, 11 listopada
• Praska zima – Sąd Ostateczny – działania obrzędowe, muzyka Eugeniusz Rudnik, fasada Teatru Academia w Warszawie, 11 grudnia, w ramach wystawy „Sąd Ostateczny” przygotowywanej przez E. Dzikowską i W. Wierzchowską.
2000
• Obsesjonata I – performance w ramach „Warszawskiej Jesieni”, kurator Krzysztof Knittel
• Obsesjonata II – performance na zaliczenie – performance, Zachęta, Warszawa, listopad
• Biały schron – dedykacja na 80. rocznicę urodzin Ojca Świętego Jana Pawła II, działania obrzędowe, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 18 maja
• Most Fahrenheita – działania na moście wiślanym w Tczewie „Zdarzenie” II Międzynarodowy Festiwal Działań Teatralnych i Plastycznych, Tczew/Europa 2000, 7-9 września
• Nad utrata pamięci – działania obrzędowe w lesie, Muzeum Jarosława Iwaszkiewicza, Stawisko
• Szczelina obiekt pamięci ks. Jerzego. Stan tego, co ukryte... – instalacja, wystawa „Obrazy śmierci w sztuce polskiej XIX i XX wieku”, Muzeum Narodowe, Kraków
2001
• Na ćmy pokuszenie – instalacja, metal, woda, oliwa z oliwek i sznur świetlny, wystawa „Światło”, Galeria Studio, Warszawa
• Fatamorgana morska na ćmy pokuszenie – akcja obrzędowa (muzyka Milo Kurtis Drum Freaks), Festiwal Gwiazd, plaża w Międzyzdrojach
Nagrody i wyróżnienia[edytuj | edytuj kod]
• 1977 Nagroda im. Cypriana Kamila Norwida za Przejście
• 1984 Nagroda „Solidarności” za oprawę plastyczną pogrzebu ks. Jerzego Popiełuszki
• 1986 Nagroda im. Brata Alberta za organizację i uczestnictwo w Ruchu Kultury Niezależnej
• 1990 Nagroda Ministra Kultury i Sztuki „Najciekawsze Wydarzenie Muzealne Roku” za instalację Czas Niepokornych
• 2004 Statuetka „Przasnyski Koryfeusz”
• 2013 Nagroda im. Lecha Kaczyńskiego[

31 maja (niedziela) 2015 g.12:00,PERFORMANCE JERZEGO KALINY POŚWIĘCONY KS. TWARDOWSKIEMU - WIESZCZ ZA KOMINEM
31 maja (niedziela) 2015 g.12:00,PERFORMANCE JERZEGO KALINY POŚWIĘCONY KS. TWARDOWSKIEMU - WIESZCZ ZA KOMINEM
31 maja (niedziela) 2015 g.12:00,PERFORMANCE JERZEGO KALINY POŚWIĘCONY KS. TWARDOWSKIEMU - WIESZCZ ZA KOMINEM
31 maja (niedziela) 2015 g.12:00,PERFORMANCE JERZEGO KALINY POŚWIĘCONY KS. TWARDOWSKIEMU - WIESZCZ ZA KOMINEM